Ahad, 27 Mac 2011

Program Pemulihan bukti kerjasama unik KDN-Jabatan Penjara - Najib

KLUANG 26 Mac - Program Pemulihan Pemasyarakatan yang dilancarkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini merupakan kerjasama di antara Kementerian Pertahanan dan Kementerian Dalam Negeri untuk mengurangkan kadar jenayah di negara ini.


Beliau yang menyifatkan program pemulihan pemasyarakatan itu sebagai suatu yang amat unik dan berkemungkinan 'satu-satunya yang wujud di dunia', sambil mengucapkan tahniah kepada kedua-dua kementerian itu.


Menerusi program ini, sebuah pusat pemulihan bernilai RM4.5 juta telah dibina di dalam Kem Mahkota di sini, bagi menempatkan kira-kira 200 banduan yang ditahan kerana melakukan kesalahan-kesalahan ringan.


Pentadbiran dan kawalan terhadap banduan yang berada di dalam pusat pemulihan itu adalah di bawah tanggungjawab Jabatan Penjara, sebuah agensi di bawah Kementerian Dalam Negeri.


Najib berkata, program pemulihan ini memberi peluang kepada banduan untuk melakukan kerja-kerja khidmat bakti dan khidmat berbayar di dalam persekitaran masyarakat. - Bernama

 

Berita Berita Terkini Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger