Jumaat, 1 April 2011

PM dijangka umum projek ETP baru beberapa bulan lagi

KUALA LUMPUR 1 April - Datuk Seri Najib Tun Razak memberi jaminan bahawa kerajaan akan mengumumkan projek utama dan menerujakan yang baharu yang bertali arus di dalam tempoh beberapa bulan akan datang, sambil mengukuhkan pelaksanaan secara berkesan program transformasi ekonomi Malaysia.


Selepas mengumumkan sebanyak 60 program sehingga ini, Perdana Menteri berkata beliau mahu pelan itu dilaksanakan dengan memberi tumpuan terhadap projek-projek permulaan, yang termasuk projek besar dan projek yang memberi kesan yang besar dan tidak semata-mata projek-projek infrastruktur.


"Ia meliputi keseluruhan kerja raya, yang termasuk projek pelaburan yang besar yang akan mewujudkan nilai yang tinggi terhadap ekonomi dan pekerjaan, yang merupakan kunci bagi mengingati tempoh semasa kerajaan, katanya dalam satu temubual dengan rangkaian televisyen Bloomberg di pejabatnya di Putrajaya hari ini.


Semasa temubual panjang lebar mengenai pencapaiannya selepas dua tahun menjadi Perdana Menteri dengan wartawan Bloomberg Robyn Meredith dan Barry Porter mengenai ekonomi, katanya matlamat jelas Malaysia ialah untuk menjadi satu negara maju sepenuhnya menjelang 2020.


Antara lain, temubual itu menyentuh mengenai inflasi, subsidi, impian nuklear Malaysia, kedudukannya sebagai peneraju di dalam kewangan Islam, pilihan raya negeri Sarawak dan pilihan raya umum akan datang, dasar afirmatif Bumiputera, penglibatan Kuala Lumpur di dalam Perkongsian Trans-Pasifik dan kesan China dan Yuan.


Ketika ditanya sama ada Malaysia berupaya memenuhi sasaran keluaran dalam negara kasar Bank Negara Malaysia antara 5.0-6.0 peratus pada tahun ini, katanya: "Saya percaya kita masih berada pada landasan mencapai 6.0 peratus melalui campur tangan positif kerajaan di dalam bentuk projek permulaan dan sistem pengangkutan bandar massa bawah tanah yang besar bagi Greater Kuala Lumpur.


"Ini akan mewujudkan kesan pergandaan dan itulah juga bentuk pelaburan yang akan membantu kami mencapai pertumbuhan 6.0 peratus pada tahun ini," katanya.Mengenai usaha membiayai projek transit pantas massa, katanya: ?Kami boleh membiayainya secara kreatif agar ia tidak membebankan di segi perbelanjaan pembangunan.


"Jadi, dari satu segi, ia merupakan satu projek yang berdaya maju kerana pulangannya adalah baik dan akan mewujudkan kesan pergandaan," katanya. - Bernama


kredit

 

Berita Berita Terkini Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger