Khamis, 3 Mac 2011

Kerjasama strategik Proton, Nissan

KUALA LUMPUR - Proton Holdings Bhd. (Proton) berkeyakinan terhadap kenderaan generasi akan datangnya akan menggabungkan teknologi terpilih dan kepakaran pembuatan daripada Nissan Motor Co. Ltd. (Nissan).

Proton dan Nissan telah memeterai memorandum persefahaman (MoU) untuk sama-sama mengendalikan kajian kemungkinan menilai peluang-peluang baru dan ia juga bertujuan untuk mengukuhkan lagi daya saing bersama dalam pasaran global.

"Kajian ini akan memberi tumpuan kepada perkongsian teknologi dan ia seiring dengan daya saing global pada masa sekarang.

"Strategi berkongsi teknologi dan platform telah menjadi proses penting dan bakal memberi kecekapan daripada aspek kos untuk semua pengeluar kereta global," kata Pengarah Urusan Kumpulan Proton, Datuk Syed Zainal Abidin Syed Mohamed Tahir dalam satu kenyataan di sini semalam.

Menurutnya, melalui kerjasama tersebut, Proton mampu mengurangkan masa yang diperlukan untuk membangunkan produk baru, memberi penjimatan kos yang ketara daripada aspek pembangunan dan menyediakan keanjalan serta mampu memulakan pelbagai kenderaan daripada set komponen yang sama.

Sementara itu, firma penyelidikan, OSK Research berkata, Tan Chong akan mendapat faedah daripada MoU berkenaan untuk kajian kebolehlaksanaan yang akan dijalankan dalam bidang-bidang kerjasama khusus, termasuk potensi menggunakan platform dan rangkaian kuasa Nissan.

sumber: Kosmo
 

Berita Berita Terkini Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger