Ahad, 22 Mei 2011

Dua mangsa tanah runtuh di ICU

KUALA LUMPUR: Enam daripada sembilan mangsa yang cedera dalam kejadian tanah runtuh di Rumah Anak-Anak Yatim dan Anak-Anak Hidayah Madrasah Al-Taqwa di Batu 14, Hulu Langat semalam kini ditempatkan di wad biasa Hospital Ampang.

Dua lagi ditempatkan di unit rawatan rapi (ICU) hospital berkenaan dan seorang sedang menjalani pembedahan, menurut seorang pegawai khidmat pelanggan hospital berkenaan hari ini.

Sembilan individu berkenaan adalah mangsa yang terselamat dalam insiden tanah runtuh itu yang mengorbankan 16 nyawa.

"Kita tempatkan mereka dalam sebuah wad bencana yang diwujudkan berikutan tragedi ini yang berlaku semalam, buat ketika ini mereka semua sedang menerima rawatan masing-masing," kata pegawai itu.

Pihak media, bagaimanapun, tidak dibenarkan bertemu dengan mangsa.

"Keutamaan pihak hospital ialah untuk merawat mereka, jadi keadaan mereka perlu dipastikan sentiasa tenang," kata pegawai itu.

Seorang petugas hospital itu sebelum ini dilaporkan berkata operasi menerima mangsa dari kejadian tanah runtuh itu sudah dihentikan kerana semua mangsa yang tertimbus telah ditemui.

Pasukan mencari dan menyelamat mengambil masa kira-kira 15 jam untuk mengeluarkan semua 25 mangsa yang tertimbus dalam kejadian tanah runtuh kira-kira 2.30 petang semalam di rumah anak-anak yatim itu.

Ketika kejadian, mangsa berada di bawah sebuah khemah yang dipasang untuk persiapan satu majlis yang dijadual berlangsung jam 5 petang.

Runtuhan tanah dari bukit berdekatan kawasan rumah dikatakan menimbus keseluruhan khemah di luar rumah anak yatim itu yang terletak di lereng bukit.

Sementara itu, di perkarangan jabatan forensik Hospital Kuala Lumpur (HKL), di mana mayat mangsa korban tragedi dihantar bagi bedah siasat, pula dipenuhi dengan ahli keluarga, waris dan saudara-mara mangsa.

Ada di kalangan mereka dilihat menitiskan air mata apabila menonton Buletin Pagi TV3 di televisyen di situ yang memaparkan berita tragedi itu dan nama mangsa yang terkorban.

sumber: BERNAMA
 

Berita Berita Terkini Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger