Sabtu, 26 Mac 2011

Pelajar SPM terbaik diiktiraf, wajar dapat bantuan: PM

KUALA LUMPUR: Kerajaan mengiktiraf bahawa semua pelajaryang mencapai keputusan terbaik dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) wajar mendapat bantuan kewangan untuk melanjutkan pelajaran.


Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak berkata, inilah sebabnya mengapa semakin banyak agensi kerajaan dan sektor swasta tampil menyediakan biasiswa dan geran.

"Tahun lalu saya mengumumkan kerajaan akan menyediakan biasiswa kepada semua pelajar yang mendapat 9A+ atau lebih, tidak kira etnik atau kepercayaan mereka. "Pada masa sama pelajar lain sewajarnya, yang keadaan sosio-ekonomi mereka mungkin menjejas keputusan SPM akan juga diberi bantuan.

"Saya sendiri sudah menyerahkan geran kewangan kepada lebih 300 pelajar cemerlang SPM dan STPM 2009, disediakan oleh 1MDB, agar mereka dapat mencapai masa depan yang lebih cerah," katanya dalam blognya 1Malaysia, hari ini. Perdana Menteri menjawab komen daripada seorang daripada pengikutnya di Facebook, Keith Ng mengenai apa yang dapat disediakan kerajaan untuk pelajar cemerlang.


Bagaimanapun, Najib menarik perhatian bahawa ketika negara menunju kepada status negara maju, corak ekonomi makin pelbagai dan meningkat, dengan itu memerlukan modal insan yang memiliki kemahiran dan pengetahuan yang pelbagai. Beliau berkata, ini bererti agensi dan sektor swasta yang mengeluarkan biasiswa perlu mengambil ingatan untuk melakukan pelaburan akademik yang akan menghasilkan faedah menjangkau lebih dari sepuluh tahun akan datang.


Najib juga mengucapkan tahniah kepada semua pelajar yang mendapat keputusan baik dalam SPM lepas dan berkata tahun ini adalah keputusan terbaik yang dicapai dalam tempoh empat tahun lalu dengan 9,239 pelajar mencapai A seluruhnya. - BERNAMA


 

Berita Berita Terkini Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger